REXs historia

REX

Axel Peter Nilsson hade en herrekiperingsaffär och började med att montera ihop inköpta cykeldelar i affärens gårdshus. 1901 sålde han ekiperingsaffären för att bara tillverka cyklar. 1902 stod den första byggnaden för cykelfabrikation färdig på östra sidan av Nissan. Den första motorcykeln tillverkades 1908 och var en cykel med kraftig ram, fjädrande framgaffel och 1-cylindrig 4-taktsmotor från Motosacoche i Schweiz. 1909 arbetade ca 80 personer i fabriken och Aktiebolaget Maskinfabriken REX bildades.

Rex lanserade 1937 den klassiska transportcykeln med pakethållare fram. 1937-1955 använder fabriken motorer från Villiers, Victoria och Zündapp till motorcyklar

1968 introducerade Rex minicykeln i Sverige.
"Speedcross Rocket" (rocketstyret) kom 1966, för att göra pojkcyklarna lite mer speciella.

En av de första elcyklarna presenterade fabriken 1997. Redan under andra världskriget hade fabriken tillverkat batteridrivna elmotorcyklar, då det var omöjligt att importera bensinmotorer till nytillverkade motorcyklar.

Hösten 2004 läggs produktionen av aluminiumcyklar ner i Halmstad, för att tillverkas i Taiwan, men stålcyklen fortsätter att produceras på Halmstadfabriken med betydligt mindre personal och färdiga cyklar köps också in utifrån, för att distribueras ut till återförsäljarna. Under 2008 slutmonterar Rex endast ett fåtal modeller och resterande modeller slutmonteras på fabrikerna i Taiwan. Ramar tillverkas numera ej i Sverige.

1980 tillverkas de sista Rex-mopederna. Idag tillverkas Rexcyklarna i fabriker i Taiwan